I en verden som hastigt er på vej mod selvforskyldte vanskeligheder og globale ødelæggelser af skove, have, biodiversitet og andre naturressourcer, burde man for længst have omdefineret ”det gode liv”. Ved at omdefinere betydningen af begrebet velstand til også at omfatte højere livskvalitet i stedet for blot et øget forbrug, kan enkeltpersoner, lokalsamfund og regeringer fokusere på at levere det, folk allerhelst vil have.
Danskerne er verdens lykkeligste folk. Det viser undersøgelser. Men hvad med folk i u-landene? Bog og websted om lykke.
Det kan godt være, at vores nuværende livsstil fører til økonomisk velstand. Jeg tvivler dog på, at den fører til egentlig velfærd i form af bedre livskvalitet, lykke og menneskeligt overskud.
Det lille kongerige Bhutan indleverede et forslag til Rio+20-mødet om at forkaste den gamle økonomiske verdensorden og sætte en ny og bæredygtig i stedet.
UBUportalen er udgivet af den danske UNESCO National-kommission i samarbejde med og financieret af Undervisningsministeriet.
What if learning was about knowledge and also about doing, being, interacting with others and changing the world? |
What if formal learning was enjoyable, hands-on and relevant to life outside school while addressing the problems of our world? |
What if education systems prepared learners to become responsible citizens, recognize and solve local problems... |
Then we would be educating for a more sustainable future |