Ifølge UNESCO er kulturel mangfoldighed en kendsgerning. Verden rummer ca. 6000 samfund og lige så mange sprog. En sådan forskellighed medfører naturligvis en mangfoldighed af visioner, tro, praksis og udtryk, som fortjener lige respekt og værdighed. Samtidig vokser den internationale migrationsrate hurtigt hvert år, så vi lever i stadig mere heterogene samfund. Johannesburg Deklarationen (2002) om bæredygtig udvikling erkender, at vores rige mangfoldighed er vores kollektive styrke og bør bruges til at sikre bæredygtig udvikling.
Internationale kunstnere overtager undervisningen i Danmark. Under Ungdomsprogrammets årlige workshopforløb udfordrer de danske skoleelevers viden om udviklingslandene.
I 2013 rejste to grupper på fire danske og fire libanesiske elever fra Sct. George School i Beirut og Juelsminde Skole på hver sin uforglemmelige rejse. Det er andet år, at tilsvarende grupper af elever er på besøg i Libanon og Danmark.
Der kommer til at stå Oman og mere UNESCO på skemaet i de kommende år for eleverne på Billesborgskolen og Nivå Skole.
En kold morgen for et år siden sad jeg til en historietime og var en smule træt. Vi havde Birte Reichel, som også underviser os i naturgeografi.
UBUportalen er udgivet af den danske UNESCO National-kommission i samarbejde med og financieret af Undervisningsministeriet.
What if learning was about knowledge and also about doing, being, interacting with others and changing the world? |
What if formal learning was enjoyable, hands-on and relevant to life outside school while addressing the problems of our world? |
What if education systems prepared learners to become responsible citizens, recognize and solve local problems... |
Then we would be educating for a more sustainable future |